Bijtelling leaseauto berekenen

Hoe wordt bijtelling berekend en welke bedragen zijn van toepassing?

Als er met een zakelijke auto meer dan 500 kilometer per kalenderjaar aan privékilometers wordt gereden, dan is een werkgever vanuit de overheid verplicht een bedrag hiervoor bij het loon op te tellen. Dit noemen we de bijtelling. Over die bijtelling wordt ook loonheffing ingehouden. De bijtelling voor een nieuwe leaseauto, een auto met een registratiedatum in 2024, berekent u hieronder eenvoudig. Bijtelling berekend? Klik dan direct door naar het aanbod, passend bij het ingevoerde bedrag.

Lees ook hoe deze bijtelling wordt berekend, wat de hoogte van de bijtelling dit jaar is en hoe dit zit voor toekomstige auto’s. Lees tot slot de veelgestelde vragen over bijtelling onderaan de pagina.

Dit is een indicatie van de kosten voor privégebruik van de leaseauto. Aan de berekening kunnen geen rechten worden ontleend én deze houdt geen rekening met een eventuele heffingskorting die (mogelijk) invloed heeft op uw netto bijtelling. 

Wat is bijtelling?

Heeft u een auto van de zaak en rijdt u hiermee meer dan 500 kilometer per kalenderjaar privé? Dan is het verplicht voor uw werkgever om een bedrag bij uw loon op te tellen, oftewel de bijtelling. Hierover wordt loonheffing ingehouden. Maar hoe berekent u de bijtelling van uw nieuwe leaseauto in 2024?

Allereerst is het goed om te weten wat bijtelling precies inhoudt. Wie in Nederland een auto van de zaak rijdt, krijgt te maken met bijtelling. Bijtelling is het bedrag dat wordt opgeteld bij uw loon wanneer u meer dan 500 kilometer per kalenderjaar privé rijdt met uw leaseauto. Dit bedrag wordt opgeteld bij uw loon. De Belastingdienst ziet het maken van privé kilometers in een auto van de zaak als het ontvangen van loon in natura.

Hoogte van de bijtelling in 2024

De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van verschillende factoren. De hoogte van de bijtelling is gebaseerd op de cataloguswaarde (eerste prijs die wordt betaald voor de nieuwe auto) van de auto en de CO2-uitstoot. De CO2-uitstoot bepaalt in welke categorie de auto valt voor de bijtelling.

Voor auto’s met een eerste toelating vanaf 1 januari 2024 gelden er tarieven voor de bijtelling: 16% voor auto’s zonder CO2-uitstoot en 22% voor alle andere auto’s.

De bekendste emissievrije auto’s, de volledig elektrisch aangedreven voertuigen, hebben een verlaagd bijtelling tarief van 16%, maar dit geldt slechts tot en met een cataloguswaarde van €30.000,-. Voor elke euro daarboven geldt 22% bijtelling. Andere emissievrije auto’s, te weten waterstofauto’s en zonnecelauto’s, hebben nog steeds geen grens voor wat betreft cataloguswaarde. Daarop geldt 16% bijtelling over de gehele cataloguswaarde.

Hieronder vindt u een tabel met het overzicht van twee bijtellingstarieven die gekoppeld zijn aan één van de twee uitstootgroepen.

Categorie auto
CO2-uitstoot
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP
Bijtellingspercentage
Categorie auto Elektrische auto
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP € 30.000,-
Bijtellingspercentage 16%
Categorie auto Waterstof- en zonnecel auto’s
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP Geen grens
Bijtellingspercentage 16 %
Categorie auto Benzine, diesel, hybride auto's
CO2-uitstoot > 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP n.v.t.
Bijtellingspercentage 22 %

Meer weten over zakelijk leasen?

Lees nu verder

Bijtelling auto in de komende jaren

In de komende jaren wijzigen er wel wat zaken rondom de bijtelling. Mogelijk komen er ook nog wat nieuwe ontwikkelingen aan. Zo weten we nu al dat de bijtelling op emissievrije auto’s in 2025 verder wordt verhoogd naar 17%. In 2026 wordt het zelfs de reguliere 22% bijtelling voor alle auto’s en is het bijtellingsvoordeel verdwenen. Uiteraard kan dit op een later moment nog wijzigen. De overheid kijkt jaarlijks naar de situatie en stelt dit soms nog bij. Zie hieronder de situatie van dit jaar en de komende jaren op een rij.

Categorie auto
CO2-uitstoot
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP
Bijtellingspercentage
Categorie auto 2024
Categorie auto Elektrische auto
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP € 30.000,-
Bijtellingspercentage 16 %
Categorie auto Waterstof- en zonnecel auto’s
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP Geen grens
Bijtellingspercentage 16 %
Categorie auto Benzine, diesel, hybride auto's
CO2-uitstoot > 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP n.v.t.
Bijtellingspercentage 22 %
Categorie auto 2025
Categorie auto Elektrische auto
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP € 30.000,-
Bijtellingspercentage 17 %
Categorie auto Waterstof- en zonnecel auto’s
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP Geen grens
Bijtellingspercentage 17 %
Categorie auto Benzine, diesel, hybride auto's
CO2-uitstoot > 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP n.v.t.
Bijtellingspercentage 22 %
Categorie auto 2026
Categorie auto Elektrische auto
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP Niet meer van toepassing
Bijtellingspercentage 22 %
Categorie auto Waterstof- en zonnecel auto’s
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP Niet meer van toepassing
Bijtellingspercentage 22 %
Categorie auto Benzine, diesel, hybride auto's
CO2-uitstoot > 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP Niet meer van toepassing
Bijtellingspercentage 22 %

Bijtelling auto’s uit 2023, 2022, 2021, 2020 en 2019

Hieronder vindt u de bijtellingspercentages behorende bij voortuigen waarbij de eerste registratie voor 1 januari 2024 heeft plaatsgevonden. Hier zijn andere bijtellingspercentages van toepassing en ook andere grenzen voor wat betreft de catalogusprijs en de lagere bijtelling.

Houd er rekening mee dat korting op de bijtelling geldt t/m vijf jaar na de eerste registratie van de auto. Na vijf jaar vervalt de korting en is het reguliere 22% tarief van toepassing.

Categorie auto
CO2-uitstoot
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP
Bijtellingspercentage
Categorie auto 2023
Categorie auto Elektrische auto
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP € 30.000,-
Bijtellingspercentage 16%
Categorie auto Waterstof- en zonnecel auto's
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP Geen grens
Bijtellingspercentage 16%
Categorie auto Benzine, diesel, hybride auto's
CO2-uitstoot > 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP n.v.t.
Bijtellingspercentage 22%
Categorie auto 2022
Categorie auto Elektrische auto
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP € 35.000,-
Bijtellingspercentage 16%
Categorie auto Waterstof- en zonnecel auto’s
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP Geen grens
Bijtellingspercentage 16 %
Categorie auto Benzine, diesel, hybride auto's
CO2-uitstoot > 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP n.v.t.
Bijtellingspercentage 22 %
Categorie auto 2021
Categorie auto Elektrische auto
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP € 40.000,-
Bijtellingspercentage 12%
Categorie auto Waterstof- en zonnecel auto’s
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP Geen grens
Bijtellingspercentage 12 %
Categorie auto Benzine, diesel, hybride auto's
CO2-uitstoot > 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP n.v.t.
Bijtellingspercentage 22 %
Categorie auto 2020
Categorie auto Elektrische auto
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP € 45.000,-
Bijtellingspercentage 8 %
Categorie auto Waterstof- en zonnecel auto’s
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP Geen grens
Bijtellingspercentage 8 %
Categorie auto Benzine, diesel, hybride auto's
CO2-uitstoot > 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP n.v.t.
Bijtellingspercentage 22 %
Categorie auto 2019
Categorie auto Elektrische auto
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP € 50.000,-
Bijtellingspercentage 4 %
Categorie auto Waterstof- en zonnecel auto’s
CO2-uitstoot 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP Geen grens
Bijtellingspercentage 4 %
Categorie auto Benzine, diesel, hybride auto's
CO2-uitstoot > 0 gr/km
Grens cat. prijs lage bijtelling CAP n.v.t.
Bijtellingspercentage 22 %

Bijtelling en eigen bijdrage

Als u als werknemer een eigen bijdrage betaalt voor het privégebruik, dan wordt de bijtelling verminderd met het bedrag van deze eigen bijdrage. Betaalt u een eigen bijdrage, dan betaalt u relatief minder belasting.

Bekijk nu ons totale aanbod leaseauto's.

Filter eenvoudig op lage bijtelling

Hoe wordt bijtelling berekend?

De cataloguswaarde en de CO2-uitstoot van een auto zijn bepalend voor het bijtellingspercentage. Voor de berekening van het bijtellingsbedrag wordt het bijtellingspercentage vermenigvuldigd met de cataloguswaarde. De uitkomst hiervan is het bedrag dat u jaarlijks bruto aan bijtelling moet betalen en dus bij uw salaris wordt opgeteld. Het nettobedrag aan bijtelling is de bruto bijtelling, vermenigvuldigt met het percentage inkomstenbelasting dat van toepassing is op het salaris van de berijder.

Wanneer u niet het gehele jaar in hetzelfde voertuig rijdt, wordt de bijtelling alleen berekend over de periode waarin u daadwerkelijk in de auto heeft gereden. U hoeft gelukkig niet zelf uw bijtelling te berekenen. Gebruik de bovenstaande MKB Lease bijtelling berekeningstool en zie direct welke netto bijtelling u gaat betalen.

Het bijtellingspercentage is 60 maanden van kracht. Die periode gaat in als de auto voor het eerst op naam wordt gezet. Is dat een elektrische auto, dan profiteert u dus 60 maanden van bijtellingsvoordeel.

Meer weten over bijtelling?

Onze zakelijke leasespecialisten staan altijd klaar om u meer te vertellen over de zakelijke auto en bijtelling. Neem gerust contact op. Download ook gerust het nieuwe Auto & Fiscus boekje, met daarin veel informatie over onder andere bijtelling.

Wilt u meer informatie over zakelijk leasen en bijtelling?

Download GRATIS het Auto & Fiscus boekje

Veelgestelde vragen over bijtelling berekenen

Wat is bijtelling voor een leaseauto?

Bijtelling is het bedrag dat een werkgever moet optellen bij het loon van een werknemer als deze meer dan 500 kilometer per kalenderjaar privé rijdt in een leaseauto van de zaak. Over dit bedrag worden loonheffingen ingehouden. Iedereen die een zakelijke auto ter beschikking krijgt en meer dan 500 privé kilometers rijdt met die auto, krijgt in principe te maken met die bijtelling bij het inkomen. Bijtelling wordt bij werknemers bij het belastbare loon geteld. De werkgever draagt hierover loonbelasting en premies af. Ondernemers krijgen ook bijtelling voor hun privégebruik van de zakelijke auto, wanneer de auto behoort tot het vermogen van de onderneming.

Op de bijtelling gelden enkele uitzonderingen. Bijvoorbeeld voor bestelwagen uitsluitend bedoeld voor goederenvervoer. Hiervoor moet dan wel een verklaring ‘uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’ ingevuld worden.

Hoe wordt bijtelling berekend voor een nieuwe leaseauto in 2023?

De hoogte van de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot zijn bepalend voor het bedrag aan bijtelling dat betaald wordt.
Bijtelling voor een nieuwe leaseauto in 2023 geldt als men meer dan 500 prive kilometers rijdt per jaar. Dit percentage wordt vermenigvuldigd toegepast op de cataloguswaarde van de auto om de bruto bijtelling te berekenen. Uitgangspunt van de bijtelling is een percentage van 22% van de catalogusprijs bij auto’s met meer dan 0 gram per kilometer CO2-uitstoot.
Voor emissieloze voertuigen met een eerste toelatingsdatum in 2023 geldt een bijtelling van 16% van de catalogusprijs. Rijdt u in een emissievrij auto met een eerste toelatingsdatum voor 2023, kijk dan in bovenstaande tabel met welk bijtellingspercentage u te maken krijgt. De aangegeven bijtelling geldt voor de duur van maximaal 60 maanden vanaf de datum van de eerste tenaamstelling.
De netto bijtelling wordt berekend door het inkomstenbelasting percentage dat van toepassing is op een werknemer, te vermenigvuldigen met het bruto bijtellingsbedrag. Het bedrag dat hieruit komt, is nog wel zonder eventuele heffingskortingen die van toepassing zijn.

Hoeveel bedraagt de bijtelling voor een leaseauto in 2023?

De hoogte van de bijtelling voor een leaseauto met eerste registratiedatum in 2023 is afhankelijk van het aantal privékilometers dat wordt gereden en de cataloguswaarde van de auto. Bij meer dan 500 privé kilometers per jaar, geldt er dus een bijtellingspercentage dat varieert van 16% (emissievrije auto’s) tot 22% van de cataloguswaarde van de auto voor alle auto’s mét CO2-uitstoot.

Wat zijn de gevolgen als een werkgever de bijtelling niet betaalt voor een werknemer die privé rijdt in een leaseauto & hoe controleert de belastingdienst het bijtellingspercentage voor berijders?

Als een werkgever de bijtelling niet betaalt voor een werknemer die privé rijdt in een leaseauto, kan dit leiden tot een naheffing van de Belastingdienst. Daarnaast kan de werknemer aansprakelijk worden gesteld voor de niet-betaalde belastingen.
De belastingdienst hanteert een tegenbewijsregeling voor het bijtellingspercentage waar de berijder mee te maken krijgt. De belastingdienst kan voor de controle namelijk gegevens opvragen bij de berijder. Zoals agendagegevens die iets zeggen over de al dan niet zakelijke aard van een bepaalde rit. Het tegenbewijs wat u als zakelijk berijder moet leveren moet uiteindelijk een sluitend overzicht zijn van alle ritten die in dat jaar zijn gemaakt.

Moet een werknemer altijd bijtelling betalen als deze meer dan 500 kilometer per kalenderjaar privé rijdt in een leaseauto van de zaak?

Ja, een werknemer krijgt altijd te maken met bijtelling als deze meer dan 500 kilometer per kalenderjaar privé rijdt in een leaseauto van de zaak, tenzij de werknemer kan aantonen dat er minder dan 500 privékilometers zijn gereden in het kalenderjaar.

Is mijn woon-werkverkeer privé of zakelijk?

Woon-werkverkeer is voor de loon- en inkomstenbelasting zakelijk. Bij het gebruik van een privéauto kan de werkgever hiervoor een onbelaste kilometervergoeding van €0,21 verstrekken.
Wanneer u in een auto van de zaak rijdt, telt bij het gebruik van een rittenregistratie het woon-werkverkeer mee als zakelijke rit. En telt het aantal gereden kilometers dus niet mee voor het aantal privé kilometers die u rijdt.

Wat is goedkoper voor ondernemers: een auto van de zaak of een privéauto?

Een ondernemer staat bij het leasen of kopen van een nieuwe of gebruikte auto voor de keuze om de auto wel of niet te activeren op de zakelijke balans. Wanneer de auto op de balans staat, krijgt de ondernemer te maken met de bijtellingsregels.

Uiteindelijk is er niet een pasklaar antwoord welke optie voor een ondernemer voordeliger is. Het antwoord is namelijk afhankelijk van verschillende factoren zoals:
• De hoeveelheid zakelijk en privékilometer die de ondernemer rijdt met de auto en de verhouding hiertussen.
• Het totaalbedrag aan jaarlijkse autokosten
• De catalogusprijs van de auto
• De ondernemer komt wel of niet in aanmerking voor fiscale subsidies

De praktijk laat zien dat een auto van de zaak voordeliger wordt als je relatief veel privékilometers rijdt.

Hoe hoog is de bijtelling als ik niet het hele jaar in een auto van de zaak rijd?

Wanneer een auto van de zaak niet het gehele jaar ter beschikking staat moet de bijtelling eerst herrekend worden naar een jaarkilometrage. Wanneer er bijtelling wordt gerekend, zal die uiteindelijk alleen worden toegepast over de maanden waarin de auto van de zaak ter beschikking staat.

Ik rijd minder dan 500 kilometer privékilometers per jaar. Hoe moet ik aantonen dat ik binnen die grens blijf?

Om aan de Belastingdienst aan te tonen dat er minder dan 500 privé kilometers per jaar worden gereden, moet er een sluitende rittenregistratie worden overlegd. Per rit moeten hiervoor de volgende gegevens worden bijgehouden: datum, begin- en eindstand van de kilometerteller, plaats van vertrek, plaats van bestemming, vermelding van de aard van de rit (zakelijk of privé) en de gereden route als er afgeweken is van de gebruikelijke route.

Wilt u ook meer informatie over dit onderwerp?

Neem direct contact met ons op

Neem contact op

Begrijpen wij!

033 42 24 888 (Ook 24/7 bij pech of schade)