Bijtelling leaseauto berekenen
Hoe werkt de bijtelling van uw auto?
Rijdt u meer dan 500 kilometer per kalenderjaar privé in uw auto van de zaak? Dan is een werkgever verplicht een bedrag bij het loon op te tellen (de bijtelling). Over de bijtelling worden loonheffingen ingehouden. Bereken hieronder de bijtelling van uw nieuwe leaseauto op basis van inzet van de auto in 2023.
Dit is een indicatie van de kosten voor privégebruik van de leaseauto. Aan de berekening kunnen geen rechten worden ontleend én deze houdt geen rekening met een eventuele heffingskorting die (mogelijk) invloed heeft op uw netto bijtelling.

Bijtelling 2021 t/m 2025 (Autobrief 3)
Voor auto’s die vanaf 1 januari 2023 worden afgeleverd geldt een bijtelling op elektrische auto’s van 16%, tot een maximaal bedrag van € 30.000,- van de catalogusprijs (zogenaamde CAP). Voor de waarde boven de € 30.000,- geldt dan 22% bijtelling. Gelukkig blijft het bijtelling percentage op elektrische auto’s en waterstofauto’s tot en met 2024 ook 16%. De net beschreven situatie blijft zowel in 2023 als 2024 gelden zoals het er nu naar uitziet. Vanaf 2025 vindt er weer een aanpassing plaats in bijtelling percentage op elektrische- en waterstof auto’s.
In onderstaande tabel ziet u de zogenaamde ‘Bijtelling – autobrief 3’ , die geldt voor de jaren 2021 t/m 2025. Ook ziet u de situatie van de jaren ervoor. Zo checkt u de verandering in de afgelopen- en komende jaren, ook naar categorie auto.
Bijtelling 2017 t/m 2020 (Autobrief 2)
De Eerste Kamer heeft in 2016 het wetsvoorstel Wet Uitwerking Autobrief 2 aangenomen. Met deze wet werden de diverse autobelastingen geregeld voor de periode 2017 tot 2020. Emissieloos rijden werd gestimuleerd door de bijtelling voor volledig elektrische auto’s, die t/m december 2019 werden afgeleverd, op 4% te houden. Per 1 januari 2019 gold dit wel dit tot maximaal € 50.000,- van de catalogusprijs. Daarboven was de normale 22% bijtelling van toepassing. Dit gold sowieso voor alle andere nieuwe benzine, diesel en hybride auto’s. Daarvoor was de bijtelling altijd 22% over de gehele catalogusprijs. Voor elektrische auto’s die in 2020 werden afgeleverd gold 8% bijtelling, tot maximaal € 45.000,- catalogusprijs (en daarboven 22%).

Meer weten over zakelijk leasen?
Lees nu verder
Bijtelling – autobrief 3
*Na 2025 komt de bijtelling op elektrische auto’s op gelijk niveau met de andere categorieën, ofwel 22%. Uiteraard is dit voorlopig nog niet aan de orde en kan dit gedurende jaren nog worden aangepast.
Bijtelling – autobrief 2
Auto leasen met lage 16% bijtelling
16% bijtelling is vanaf nu de laagste categorie bijtelling in Nederland als je nu een elektrische auto bestelt. Auto’s zonder CO2 uitstoot vallen onder deze categorie. Het gaat dan om volledig elektrisch aangedreven auto’s of waterstof auto’s. Deze 16% bijtelling geldt tot maximaal € 30.000,- van de catalogusprijs als de auto in 2023 afgeleverd wordt. Boven de € 30.000,- cataloguswaarde betaalt u de normale 22% bijtelling. Een auto met 16 procent bijtelling is gunstig voor uw portemonnee, u betaalt een beperkt bedrag voor privé gebruik van de auto. Zoek nu een auto met 16% bijtelling in de lease configurator van MKB Lease.

Bekijk nu ons totale aanbod leaseauto's.
Filter eenvoudig op lage bijtelling

Auto leasen met 22% bijtelling
22% bijtelling is de tweede en direct hoogste categorie bijtelling in Nederland. Sinds 1 januari 2017 vallen onder deze categorie alle auto’s die niet volledig elektrisch zijn aangedreven, dus ook alle plug-in hybride auto’s vallen onder deze 22% bijtelling. Wilt u profiteren van een lage 16% bijtelling, dan kiest u dus voor een volledig elektrisch aangedreven auto. Zoek nu een auto met 22% bijtelling in de lease configurator van MKB Lease.
Bijtelling auto 2018, 2019 of 2020
Om erachter te komen welk bijtellingspercentage uw auto heeft, volgt u in de bijtellingstabel het jaar waarin de auto voor het eerst is tenaamgesteld en kijkt u binnen welke CO2-grenzen uw auto valt. De aangegeven bijtelling geldt voor de duur van maximaal 60 maanden vanaf ‘datum eerste tenaamstelling’.
De meest gunstige bijtelling voor benzine-, diesel- en plug-in hybride auto’s, die uiterlijk in 2017 voor het eerst tenaamgesteld zijn, blijft door een overgangsregeling ook ná 2017 nog van kracht. Met de regel dat de 60 maanden periode nog niet verstreken is.
Wilt u nog profiteren van een auto met lage bijtellings percentages uit bijvoorbeeld 2019 of 2020? Kijk dan eens in ons occasion lease aanbod.


Motorrijtuigenbelasting leaseauto
Volledig elektrische auto’s zijn vrij van motorrijtuigenbelasting. Dit blijft van kracht tot en met 2024. In 2025 geldt er een kwart tarief op motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s. Vanaf 2026 geldt het normale motorrijtuigenbelasting tarief voor elektrische auto’s.
Het halftarief (de helft van de normaal verschuldigde motorrijtuigenbelasting) voor semi-elektrische auto’s (PHEV) blijft ook t/m 2024 van kracht. Dat geldt dus alleen voor zogenaamde plug-in hybride auto’s (PHEV) en bijvoorbeeld niet voor mild-hybride auto’s (MHEV) die ook steeds meer op de markt komen. Met dit half tarief voor motorrijtuigenbelasting wil de overheid het rijden van plug-in hybrides ook nog blijven stimuleren.