Bijtelling elektrische auto naar 16%

In de plannen die er al een aantal jaren liggen, was al bekend dat de bijtelling op elektrische auto’s in 2022 verder omhoog zou gaan. Is de bijtelling dit jaar bij een EV dit jaar nog 12% over de eerste € 40.000,- van de catalogusprijs (daarboven betaalt u 22%), volgend jaar wijzigt dit naar 16%. Het bedrag waarop dit lagere percentage van toepassing is gaat echter verder omlaag. € 35.000,- in 2022 en nog maar € 30.000,- in 2023. Boven genoemde bedragen betaalt u dan gewoon de 22% bijtelling. De gedachte achter deze opbouw? Het stimuleren van de verkoop van kleinere elektrische auto’s, waarin ook steeds meer keuze is. Bovendien heeft dit op de langere termijn een positieve invloed voor de occasionmarkt. Dergelijke auto’s zijn hier populair.

Meer budget voor particuliere EV en elektrische bedrijfsauto

Rondom elektrisch rijden voor consumenten en elektrische bedrijfswagens is er goed nieuws te melden. Er wordt namelijk meer budget vrij gemaakt om respectievelijk de SEPP (subsidie voor particulieren die een EV kopen / leasen) en de SEBA (subsidie elektrische bedrijfsauto’s) te stimuleren. Er wordt totaal 600 miljoen Euro extra vrijgemaakt. Dat is ook wel nodig. De SEPP subsidiepot op nieuwe auto’s was afgelopen jaar al na enkele dagen leeg. Alleen voor tweedehands auto’s duurde het wat langer, tot eind augustus 2021.

Ontwikkelingen BPM

Ook in de BPM wijzigt er in 2022 wat. Elektrische auto’s blijven wel vrijgesteld van BPM. Voor alle andere auto’s komen er sowieso nieuwe BPM  tabellen (en dus nieuwe belastingtarieven), maar ook het moment van betalen van de BPM verandert. Voor de waarde van de auto wordt er komend jaar gekeken naar de datum van inschrijving van de auto bij de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). En dus niet bij de latere datum tenaamstelling. Gezien de BPM eerder berekend wordt, zal deze waarschijnlijk ook wat hoger uitvallen. De BPM op niet elektrische auto’s stijgt verder naar verwachting met 2,3%.

Motorrijtuigenbelasting blijft zoals verwacht

Voor EV’s geldt ook komend jaar (en jaren) het Motorrijtuigenbelasting (MRB)-nihiltarief. Voor plug-in hybrides blijft het huidige half-tarief van kracht. Hier vindt dus geen verandering in plaats.

Bekijk meerdere nieuwsitems

Voordelig zakelijk leasen met MKB lease voor uw bedrijf

4 mei 2023

Het einde van het diesel tijdperk

10 maart 2023

Een blik op een aantal nieuwe automodellen!

3 januari 2023

Subsidieregeling elektrische bedrijfswagens