Bijtelling op de emissievrije auto

Voor de bijtelling op de emissievrije auto verandert niets ten opzichte van de 2023 situatie. Het bijtellingspercentage blijft komend jaar namelijk 16%. Ook de grens voor wat betreft de catalogusprijs  met de lage bijtelling (bij een elektrische auto) blijft € 30.000,-. Boven dat bedrag wordt de normale 22% bijtelling berekend. Mensen die kiezen voor een waterstofauto of een zonnecel auto ontlopen in 2024 de catalogusprijs grens. Voor deze auto’s geldt over de gehele catalogusprijs de lage 16% bijtelling.

Houd er al wel vast rekening mee dat in 2025 het bijtellingspercentage omhoog gaat naar 17%. Het jaar daarna is (zoals het er nu naar uitziet) zelfs het plan om geen korting meer op bijtelling te geven. De verwachting is dat te zijner tijd de prijs van een nieuwe elektrische auto op of onder het niveau van een benzine / diesel aangedreven auto ligt.

Meer informatie over het berekenen van bijtelling leest u op onze bijtelling pagina.

 

Motorrijtuigenbelasting

Ook in het jaar 2024 geldt voor elektrische auto’s het Motorrijtuigenbelasting (MRB)-nihiltarief. Voor plug-in hybrides blijft het huidige half-tarief van kracht. Hier vindt dus geen verandering in plaats. Per 2025 gaat er naar verwachting wel motorrijtuigenbelasting geheven worden op dit type auto’s, zei het nog beperkt (kwart-tarief).

 

BPM

Voor de BPM zijn er geen grote veranderingen in 2024, maar wel richting 2025. Het BPM basisbedrag wordt, per 1 januari 2025, namelijk verhoogd met 200 euro. Dit geld wordt dan weer gebruikt om de subsidiepot voor de SEPP (subsidie voor elektrisch rijden voor consumenten) gevuld te houden.

 

Rapporteren werk gerelateerde mobiliteit (voor bedrijven 100+ medewerkers)

Iets wat al lang in de lucht hing en al volop mee is geëxperimenteerd is het bijhouden van de werk gerelateerde mobiliteit, en dan vooral de CO2-uitstoot daarvan. Dit wordt per 2024 verplicht voor alle bedrijven met 100+ werknemers. Voor dat type bedrijven vraagt dit uitgebreid de aandacht. Zorg dat u er op bent voorbereid. We schreven er eerder al uitgebreid over in een artikel. Heb je er na het lezen daarvan nog vragen over? Laat het ons weten!

 

Subsidie op duurzame mobiliteit

Elektrisch rijden voor consumenten en het rijden van elektrische bedrijfswagens wordt, net als de afgelopen jaren, ook in 2024 gestimuleerd. Er wordt weer budget vrij gemaakt om respectievelijk de SEPP (subsidie voor particulieren die een EV kopen / leasen) en de SEBA (subsidie elektrische bedrijfsauto’s) te stimuleren. Het maximale subsidiebedrag van de SEPP blijft ook gelijk, 2.950 euro om precies te zijn. Voor occasion elektrische auto’s blijft het 2.000 euro per auto. De totale SEPP subsidiepot wordt later nog bekend.

Voor de SEBA subsidie, op een elektrische bedrijfswagen, geldt dat de spelregels gelijk blijven in 2024 qua maximale bedrag per auto etcetera. Alleen de hoogte van de subsidiepot wordt later nog bekend. Per 2025 vervalt de SEBA subsidie, zo is nu al bekend.

 

Wederom een hogere reiskostenvergoeding

Na de eerdere verhoging van 19 naar 21 cent per kilometer, gaat de onbelaste reiskostenvergoeding volgend jaar naar 23 cent. Een cent hoger dan eerder nog was verwacht. Deze aanpassing is ook van toepassing op andere reiskostenvergoedingen zoals de vergoeding voor ziekenbezoek en vrijwilligerswerk. Maar ook de aftrekpost die een ondernemer kan claimen bij het gebruik van een privévervoermiddel voor de zaak.

 

OV-kaarten regeling wordt versimpeld

Reis je (deels) met het openbaar vervoer? Dan kan je werkgever nu een vergoeding geven voor het gebruik maken van OV. Maar de belastingtechnische regels zijn rondom dit onderwerp nogal complex. Deze worden vanaf 1 januari versimpeld. De werkgever mag vanaf dan belastingvrij een OV-kaart verstrekken, of moet dit vergoeden. Uiteraard wel mits het voor zakelijk vervoer wordt gebruikt. Hiervoor gaat een vrijstelling in de werkkostenregeling gelden.

 

Betalen naar gebruik (rekeningrijden) uitgesteld

Zoals verwacht is dit onderwerp op de lange baan geschoven. Het volgende kabinet gaat zich hier op een later moment over buigen.

 

Goed om te weten

Bovenstaande maatregelen zijn plannen, maar moeten nog officieel door de Tweede en Eerste Kamer heen. Er kunnen dus nog zaken wijzigen, weet dat de informatie dus nog onder voorbehoud is.

 

Bekijk meerdere nieuwsitems

Voordelig zakelijk leasen met MKB lease voor uw bedrijf

21 mei 2024

Elektrisch de vakantie tegemoet: 10 tips voor een zorgeloze reis met uw EV

1 mei 2024

Zakelijk of privé leasen: de beste keuze voor de zzp’er

17 april 2024

Subsidieregeling elektrische bedrijfswagens