Waar is de BPM op gebaseerd?
De BPM is een extra belasting (naast de BTW), die op nieuwe auto’s geldt. De hoogte van de BPM wordt bepaald op basis van het aantal gram CO2-uitstoot van de auto. Hoe meer CO2-uitstoot, hoe hoger het BPM-bedrag. Elektrische auto’s hebben geen CO2 uitstoot en zijn dan ook niet BPM plichtig.
Wordt een auto straks goedkoper of duurder (na 1 juli)
De overheid heeft eerder aangegeven dat de overgang van NEDC naar WLTP (testmethode voor berekenen CO2 uitstoot), budget-neutraal zou verlopen. De RAI Vereniging en BOVAG hebben daarop KPMG ingeschakeld om te onderzoeken of een nieuwe auto nu wel of niet duurder zou worden na 1 juli. Het blijkt dat de nieuwe BPM-tabel nog steeds voor een verhoging van de BPM zorgt. Gemiddeld wordt een auto vanaf 1 juli 2020 € 450,- duurder.
Dit zijn de gevolgen voor de zakelijke rijder
De bijtelling wordt berekend over de fiscale waarde van een auto. Daar zit de BPM ook in. Dus door de verhoging van de BPM met € 450,-, betalen zakelijke rijders na 1 juli 2020 meer bijtelling voor hun nieuwe auto. En dat geldt uiteraard over de hele looptijd.
Daarnaast zijn veel zakelijke rijders gebonden aan norm-leasetabellen. Op basis van leaseprijs of aanschafwaarde valt een auto wel of niet in de tabel. Wordt een leaseauto duurder, dan vallen enkele auto’s niet meer in deze norm-leasetabel. De autokeuze kan hierdoor voor de zakelijke rijder dus worden beperkt.
Een paar rekenvoorbeelden
Om je een idee te geven waar de € 450,- op gebaseerd is, hebben we enkele rekenvoorbeelden op een rij gezet.
Volkswagen Polo Trendline
1.0 liter Benzine 80 pk – 106 gram CO2-uitstoot – Consumentenadviesprijs € 17.750,-
– Huidige BPM € 3.382,-
– BPM na 1 juli 2020 € 3.287,-
– BPM- verschil minus 2,8%
Volkswagen Polo Highline
1.0 liter benzine 95 pk – 138 gram CO2-uitstoot – Consumentenadviesprijs € 30.800,-
– Huidige BPM € 3.252,-
– BPM na 1 juli 2020 € 4,170,-
– BPM- verschil plus 28,2%
Toyota Prius Hybrid
1.8 liter benzine/elektro 122 pk – 75 gram CO2-uitstoot – Consumentenadviesprijs € 32.995,-
– Huidige BPM € 742,-
– BPM na 1 juli 2020 € 957,-
– BPM- verschil plus 29%
Voorlopige uitkomst
Uit deze rekenvoorbeelden valt te herleiden dat enkel de uitvoeringen met héle lage CO2-waardes een klein BPM-voordeel krijgen na 1 juli 2020. Maar dat zijn niet de meest verkochte auto’s. Verreweg de meeste auto’s krijgen te maken met een BPM-verhoging. Deze procentuele verhogingen zijn vele malen groter, dan de enkele verlagingen. Per saldo wordt de gemiddelde nieuwe auto duurder.
Bron van dit artikel: Vereniging Zakelijke Rijders, www.vzr.nl