Joffrey vertelt over zijn eerste grote EV-reis

Voor de reis begon heb ik ervoor gekozen om geen skikoffer op het dak te doen, maar het skimateriaal los op de dakdragers te bevestigen. Met de gedachte dat het wat minder weerstand geeft. Of dat waar is weet ik overigens niet.

En dan de reis, hoe ging dat?

Over de rit van bijna 980 km hebben we 13,5 uur gedaan, waarbij we vier keer zijn gestopt om te laden én ontspannen. Ter vergelijk: zonder stoppen zou diezelfde reis – zonder noemenswaardige oponthoud – 10,5 uur rijden zijn. De eerste keer laden ging prima, maar kon ook wel beter. De navigatie leidde naar een snellader bij een grote supermarkt. Omdat we ’s nachts reden, stonden we om 04.00 uur op een donkere, afgelegen parkeerplaats. Het opladen ging gelukkig snel en makkelijk, maar we waren toch blij dat we snel – met een half uurtje – weer weg konden.

De tweede en derde keer laden deden we wel langs de snelweg. Dit ging ontzettend gemakkelijk en snel. Ook waren er direct snelladers beschikbaar. In Zwitserland moesten we voor de vierde en tevens laatste keer laden. Dat viel even tegen. Aangekomen bij de supercharger stonden er twee auto’s te laden zonder aanwezige bestuurders. Terwijl een vooraanstaande laadapp aangaf dat ze beschikbaar waren. We moesten dus even zoeken naar de volgende lader, dit keer bij een hotel in het dorpje. Dat ging gelukkig snel. Na een klein half uurtje was de batterij voor ruim 80% vol en konden we weer door.

De conclusie van ‘wintersporten met de EV’

Al met al is het ons prima bevallen. We zijn vooral heel relaxed aangekomen. Voorheen reden we altijd zo snel mogelijk over de Duitse wegen. Snel even tanken en weer vol gas door. Dat kost veel energie en dat merk je de eerste dagen van je vakantie. Deze nieuwe manier van reizen kost meer tijd, maar is duidelijk relaxer en veiliger. En ook belangrijk: de eerste vakantiedagen ga je vol energie (letterlijk en figuurlijk 😉) in. En niet te vergeten, het is een stuk voordeliger en duurzamer om dit elektrisch te doen! Voor ons dus voor herhaling vatbaar!

Tips van Joffrey voor andere EV-rijders

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je de knop in je hoofd omzet. Bereid je voor op een reis met extra stops. Zeker als je normaal zo snel mogelijk naar je bestemming wilt (net als ik dat altijd deed). Dan moet je er echt even aan wennen. Stel je je er vooraf op in, dan valt het reuze mee. En je krijgt er ook veel voor terug. Probeer verder je rit zo goed mogelijk te plannen met behulp van vooraanstaande apps als die van A Better Routeplanner en ANWB EV Routeplanner. Om niet, net zoals ik, bij een verlaten supermarkt laadplaats aan te komen. Dat is te voorkomen als je net wat beter plant als dat ik heb gedaan 😊.

Wanneer ga jij je eerste verre rit met de EV maken?

Bekijk meerdere nieuwsitems

Voordelig zakelijk leasen met MKB lease voor uw bedrijf

10 april 2024

Alle ontwikkelingen voor bedrijfswagens in 2024 en 2025 op een rij

19 maart 2024

Wagenparkverduurzaming: hoe pak ik dat aan?

7 maart 2024

MKB Lease biedt nu ook fietslease