Bijtelling elektrische auto
Gaat u een nieuwe elektrische auto rijden in 2020, dus met datum eerste toelating in het nieuwe jaar, dan blijft er een korting op de bijtelling van kracht. Deze bijtelling voor EV’s wordt 8% van de catalogusprijs. Dit tot een maximum van € 45.000,- catalogusprijs. Voor iedere Euro boven dit bedrag geldt de hoge 22% bijtelling. Voor waterstofauto’s geldt wel 8% bijtelling over de gehele catalogusprijs. Wel wordt de overgangsregeling behouden, waarmee het bijtellingspercentage van de datum Eerste toelating voor 60 maanden geldt.
In het jaar 2021 wordt de bijtelling 12% op elektrische auto’s (over de eerste € 40.000,-, uitgezonderd waterstofauto’s). In de drie daarop volgende jaren wordt de bijtelling 16% en in 2025 gaat het naar 17%. De ‘cap’ van € 40.000,- blijft in deze jaren wel behouden. Na 2025 gaat de bijtelling op elektrische auto’s naar het standaard tarief van 22%. Let op: de bijtellingsregeling wordt wel tussentijds geëvalueerd en kan in de tussentijd nog wijzigen.
BPM op elektrische auto’s
Goed nieuws wat betreft de BPM op elektrische auto’s. Hier geldt tot en met 2024 een vrijstelling voor. Vanaf 2025 verandert dit, dan gaat er een vaste voet gelden van ongeveer € 366,-. Verder wordt de CO2-uitstoot per 1 juli 2020 berekend op basis van de WLTP testmethode. De CO2-uitstoot bepaalt uiteraard weer de hoogte van de BPM. Tot slot wordt de toeslag voor auto’s met een compressieontsteking zo gewijzigd dat deze alleen geldt voor dieselauto’s
Motorrijtuigenbelasting (MRB)
Ook op dat vlak is het voor de berijder van een elektrische auto gunstig. Tot en met 2024 blijft het MRB-nihiltarief van kracht. In 2025 wordt dit een kwarttarief. Ter stimulans van de gebruikte markt voor plug-in hybride blijft op dit segment het halftarief bestaan tot en met 2024. Dat wordt in 2025 verhoogd naar een driekwarttarief. In 2026 wordt alles gelijk getrokken: beide categorieën krijgen dan te maken met het normale MRB tarief.
Accijns
De dieselaccijns gaat zowel per 1 januari 2021 als 1 januari 2023 omhoog met 1 eurocent. Ook komt er nog een wijziging aan in het MRB-tarief voor bestelauto’s van ondernemers, per 2021 om precies te zijn.
Overige wijzigingen, zoals bijtelling op de leasefiets
De belangrijkste wijziging die we nog niet hebben benoemd is die voor de leasefiets. Voor privégebruik van de ter beschikking testelde fiets van de zaak gaat een bijtelling van 7% gelden (op adviesprijs van de fiets). De BPM teruggaaf voor taxi’s komt verder te vervallen. Ook wordt de fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting van kracht. Dit betreft een opslag van 15% op de motorrijtuigenbelasting voor dieselauto’s met een fijnstofuitstoot van meer dan 5 mg/km of 10 mg/kWh. Diesel bestelauto’s jonger dan 12 jaar zijn vrijgesteld van deze heffing.
MIA: laatste week 2019 pas meer duidelijk
Dan is er nog één onderwerp waar nog geen uitsluitsel over is: de milieu-investeringsaftrek (MIA) voor elektrische (bestel)auto’s. Net als vorig jaar wordt hier in de laatste week van het jaar pas meer bekend over. Uiteraard informeren we u hierover zodat er informatie over is.
