bg

11

Reparatie, onderhoud & banden

Tips en instructies

Reparatie, onderhoud en banden

Om zorgeloos in uw leaseauto te rijden en blijven rijden is geregeld onderhoud en bandenservice nodig. Elke auto heeft onderhoud nodig volgens de intervallen die het instructieboekje en de boordcomputer van de auto voorschrijft. Zorg daarom dat u deze instructies altijd opvolgt. Hieronder geven wij u meer informatie.

Een afspraak maken

Voor onderhoud en / of reparatie

Een afspraak maken voor onderhoud en / of reparatie kan bij iedere merkdealer bij u in de buurt. Geef bij het maken van een afspraak wel altijd aan dat het een leaseauto van MKB Lease betreft.

Voor de bandenwissel (bij versleten banden)

Als uw banden tussentijds versleten zijn, mag u zelf een afspraak maken voor vervanging. Dit kan bij uw dealer, maar ook een vestiging van Euromaster. Geef bij het maken van de afspraak wel altijd aan dat het een leaseauto van MKB Lease betreft.

Voor de bandenwissel (van zomer- naar winterbanden of vice versa)

Voor de wissel van winterbanden naar zomerbanden of andersom kunt u terecht bij de leverancier waar u de winterbanden heeft laten monteren, of waar u de laatste seizoens-wissel heeft laten uitvoeren. Maak hiervoor eenvoudig online een afspraak.

Voor eerste montage winterbanden (indien in contract opgenomen)

Wilt u voor de eerste keer winterbanden monteren onder uw leaseauto? Dit kunt u doen bij Euromaster. Maak hiervoor een afspraak in de online afspraakplanner.

Tips en instructies voor onderhoud

De onderhoudsbeurten van de leaseauto dienen te worden uitgevoerd volgens de intervallen vermeld in het instructieboekje, of zoals de boordcomputer van de auto meestal aangeeft. Houd verder altijd in de gaten wanneer de auto APK gekeurd moet worden. Bij diesel auto’s is dit de eerste keer na 3 jaar, bij benzine auto’s pas na 4 jaar. Uw APK vervaldatum kunt u hier nog eens checken. Geeft de boordcomputer een storing en brandt er een waarschuwingslampje? Raadpleeg dan het instructieboekje en volg de instructies op!

Controleer verder zelf regelmatig (maandelijks):

  • De olie, koelvloeistof en ruitenvloeistof, en vul indien nodig bij
  • De bandenspanning en profieldiepte van de banden. De juiste bandenspanning vindt u op de sticker die in de auto zit (vaak in de deurpost, achterkant zonneklep of aan de binnenkant van de brandstofklep);
  • Of uw verlichting nog werkt.

Banden

Goede autobanden met de juiste bandenspanning en –profieldiepte zorgen voor veiligheid op de weg. Ze zijn namelijk het enige contact met het wegdek.

Zomerbanden

Zomerbanden presteren het beste wanneer de temperatuur 7 graden Celcius of hoger is. Gemiddeld genomen is in de periode half maart t/m oktober. Wanneer het profiel van de zomerbanden 2 mm of minder is of de dealer een vervangingsadvies geeft, kunt u de zomerbanden laten vervangen.

Winterbanden

Dalen de gemiddelde temperaturen naar 7 graden of kouder, dan presteren winterbanden beter dan zomerbanden. Uiteraard presteren deze ook veel beter op besneeuwde / bevroren wegen.

U kunt voor de vervanging van banden een afspraak maken bij de partijen zoals hierboven aangegeven.

Doorbelasting van ‘niet te repareren band’

MKB Lease gaat altijd uit van normale bandenslijtage. Het kapot rijden van een band wordt beoordeeld als een ‘niet verhaalbare schade’. Deze ‘schade’ leidt tot een doorbelasting van het restprofiel. Het gedeelte van de band dat niet versleten is (restprofiel) wordt doorbelast. De maximale doorbelasting is nooit meer dan het geldende eigen risico. Goed om te weten is dat voortijdige vervanging van banden niet is gedekt binnen het leasecontract. Heeft u hier vragen over? Neem dan gerust contact met ons op via 033-4224888 of info@mkblease.nl.

Een rekenvoorbeeld van het restprofiel

Het profiel van de band is 5,0 mm, maar is niet meer veilig te repareren door beschadiging. De band kost nieuw € 160,-. Een nieuwe band heeft 8,0 mm profieldiepte. Een band is ‘versleten’ bij 2 mm. Van nieuw naar oud gerekend slijt een band dus 6,0 mm. Omdat bij u 5 mm restprofiel is gemeten,  is het verschil 3 mm t.o.v. een nieuwe band. Dit betekent dus 3 mm gedeeld door 6 mm, is 50% doorbelasting. Gerekend over de nieuwprijs van de band zal 50% (€ 80,-) worden doorbelast.