Bijtelling in 2022
Voor auto’s met een niet-elektrische (of waterstof) aandrijving blijft de bijtelling zoals die al was, 22% dus. Voor elektrische auto’s is de bijtelling per 1 januari hoger geworden. Voor een auto van de zaak uit 2022 betaal je gedurende 60 maanden 16% bijtelling, zowel bij operational lease als financial lease. En dat ook nog eens over maximaal 35.000 euro cataloguswaarde van de auto. Is de cataloguswaarde hoger? Dan betaal je over het bedrag boven de 35.000 euro de ‘volle’ 22% bijtelling. Een uitzondering op deze regel is er voor waterstof en zonnecel auto’s. Lees hier meer uitgebreide info over bijtelling en eenvoudig bijtelling berekenen.
BPM bedragen
Iets minder relevant i.c.m. leasing, maar toch het benoemen waard: de BPM-bedragen (registratiebelasting op een nieuwe auto) zijn per 1 januari gewijzigd. Wil je exact weten hoe dit per jaar ontwikkelt? Bekijk dan dit overzicht van de Belastingdienst. Je vindt hier niet alleen tarieven voor dit jaar, maar ook van eerdere jaren.
Motorrijtuigenbelasting voor EV
Volledig elektrische auto’s blijven vrij van motorrijtuigenbelasting. Dat geldt sowieso t/m 2024. In 2025 gaat er pas een kwart tarief op motorrijtuigenbelasting gelden. Vanaf 2026 wordt het dan waarschijnlijk een volledig tarief voor elektrische auto’s. Het halftarief (helft van de normaal verschuldigde motorrijtuigenbelasting) voor semi-elektrische auto’s (PHEV) blijft in 2022.
MIA (milieu-investeringsaftrek) en EIA (energie-investeringsaftrek)
De milieu-investeringsaftrek is in 2022 een stuk verhoogd, als ook de energie-investeringsaftrek. En dat is hartstikke interessant voor ondernemers die in 2022 willen verduurzamen met de mobiliteit. Uiteraard nemen wij MIA en EIA mee in ons wagenpark advies, zodat u weet wat u netto gaat betalen. Hieronder ziet u een aantal auto categorieën waarvoor u de aftrek kunt aanvragen. Op de website van het RVO ziet u een volledige overzicht.
- Waterstof aangedreven personenauto > 45% MIA en VAMIL over 75%, beide over max. € 75.000
- Zonnepanelen personenauto > 36% MIA over max. € 100.000
- Elektrische bestelauto, N1 of N2 categorie > 45% MIA over investeringsbedrag minus € 11.000
- Waterstof bestelauto, N1 of N2 categorie > 45% MIA over max. € 125.000
- Lichtgewicht laadbak voor bedrijfswagens tot GVW van 3.500 kg > 45,5% EIA
- Bestelauto met halogeenvrije transportkoeling > 36% MIA en VAMIL over 75%, beide over max. € 20.000
SEBA (Subsidie Elektrische Bedrijfsauto’s)
De vorig jaar in het leven geroepen subsidie op elektrische bedrijfsauto’s, de SEBA, blijft ook van kracht. Deze is op details aangepast. Belangrijk verschil: als kleine ondernemer en als non-profit instelling krijgt u liefst 12% subsidie (maximaal) op een nieuwe elektrische bedrijfsauto. Dat was eerder nog 10%. Lees alle details over de SEBA in ons aparte nieuwsartikel. Ook de SEBA nemen we graag voor u mee in wagenparkadvies, zodat u de netto lasten voor een nieuwe auto goed kent!
SEPP (subsidie particuliere elektrische auto)
Iets minder relevant voor zakelijke mobiliteit, maar wellicht wel voor privé doeleinden: de subsidiepot voor particuliere elektrische auto’s is weer gevuld en flink vergroot. Meer consumenten kunnen dus profiteren van subsidie op een nieuwe elektrische private lease auto. Of te kopen elektrische auto. Ons zusterbedrijf Lease’m private lease heeft hierover alles op een rijtje gezet. Lees verder.
Meer informatie over subsidies en fiscale onderwerpen?
Neem dan contact op met onze zakelijke lease specialisten, via 033-4224888 of hallo@mkblease.nl. Wij voorzien u graag van advies!