De ontwikkelingen voor bedrijfswagens in 2024

1. SEBA subsidieloket is open maar op = op (dit is wel het laatste jaar!)

SEBA staat voor Stimuleringsregeling Elektrische Bestelauto’s en is een subsidie die bedrijven financieel ondersteunt bij de aanschaf van elektrische bestelauto’s. Deze regeling heeft tot doel de overgang naar emissievrij transport te stimuleren. Ondernemingen kunnen subsidie aanvragen om de kosten van het elektrificeren van hun wagenpark te verlichten.

Na een lang voortraject heeft de Eerste Kamer op 9 april 2024 de SEBA begroting aangenomen. Het SEBA loket is op 23 april jl. geopend en omvat een budget van € 30.000.000,-. Het is het laatste jaar dat de SEBA van kracht is, na 2024 stopt dit. Ook is de subsidiepot dus begrensd op een vastgesteld bedrag van 30 miljoen Euro. Wees er dus snel bij.

Ondernemingen hebben een beperkt venster om te profiteren van financiële ondersteuning bij het verduurzamen van hun bedrijfswagens. Laat u door ons adviseren over hoe dit werkt en hoe u deze subsidie optimaal kunt benutten. Ook vragen wij de SEBA graag voor u aan!

2. Let op: tot 1-7-2024 nog een vrijstelling rijbewijs B op zwaardere elektrische auto’s

Voorlopig genieten ondernemers nog van een vrijstelling voor het besturen van zwaardere elektrische bedrijfswagens, variërend van 3500 kg tot 4250 kg, en dit alles met een rijbewijs B. Echter per 1 juli 2024 verandert dit definitief. Dan mogen alleen bestuurders met een rijbewijs C in deze wagens rijden. Tot genoemde datum geldt daar nog een uitzondering. Het is belangrijk om met deze ontwikkeling rekening te houden bij de voertuigkeuze en voor het opleiden van personeel.

Ondanks dat de ontheffingsregeling op Europees niveau wel instemming heeft gekregen en dit mogelijk maakt landen het B-rijbewijs te laten gelden voor elektrische bedrijfswagens tot 4.250 kg, is er in Den Haag niet voor gekozen mee te gaan. Ofwel: zoals het er nu naar uitziet is er vanaf 1 juli 2024 echt een rijbewijs C nodig om op een zwarte elektrische bedrijfswagen (>3.500 kg) te rijden.

3. Laatste kans op vrijstelling BPM bij aanschaffen diesel bedrijfswagen

We gaan er hieronder verder op in. Per 2025 gaat de overheid de BPM-vrijstelling voor ondernemers laten vervallen. Dat betekent dat een ondernemer BPM gaat betalen op iedere nieuwe bedrijfswagen die CO2 uitstoot. Daarom is 2024 de laatste kans om een diesel bedrijfswagen aan te schaffen met BPM vrijstelling. Kom hiervoor wel tijdig in actie, want de vraag (en dus levertijd) is relatief hoog. De auto (het kenteken) moet daadwerkelijk in 2024 geregistreerd zijn om geen BPM te betalen. Zeker bij specifieke bedrijfswagens, zoals met een speciale opbouw of koelinrichting, is het verstandig om snel in actie te komen voor een 2024 kenteken registratie.

4. General safety regulation per 1 juli 2024

En dan tot slot voor 2024: vanaf 1 juli 2024 wordt de zogenaamde General Safety Regulation van kracht voor N1 en N2 bedrijfswagens. Dit betreft een EU richtlijn op gebied van veiligheid, waarbij een dergelijk type nieuwe bedrijfswagen verplicht moet voldoen aan een aantal richtlijnen. Denk aan intelligente snelheidsondersteuning, vermoeidheids- en aandacht detectiesystemen, geavanceerde waarschuwingssystemen voor concentratieverlies en accurate bandenspanning controle.

De ontwikkelingen voor bedrijfswagens in 2025

1. Einde BPM vrijstelling op bedrijfswagens

BPM, of Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, is een eenmalige aanschafbelasting op nieuwe auto’s, gebaseerd op CO2-uitstoot. Per 2025 vervalt de BPM vrijstelling op bedrijfswagens voor ondernemers in Nederland. Nu betaalt men nog geen BPM op een bedrijfswagen. De BPM wordt berekend op iedere gram CO2-uitstoot per kilometer. Door belasting te heffen op basis van emissies, moedigt de overheid de overgang naar milieuvriendelijke voertuigen aan, waardoor bedrijven worden aangemoedigd om te investeren in schonere mobiliteit.

2. Diesel-aangedreven voertuigen stijgen aanzienlijk in kosten

Zoals we hierboven vertellen, wordt de BPM ingevoerd op bedrijfswagens. U kunt u zich dus vast voorstellen dat dit impact heeft op de aanschafprijs van een diesel-aangedreven bus. Maar wist u dat dit gemiddeld genomen tot wel €15.000,- extra kan zijn per voertuig? Dat is voor veel ondernemers een enorme pil om te slikken.

Deze enorme verhoging in kostprijs zal er naar onze verwachting voor zorgen dat er in 2024 een flinke run komt op diesel-aangedreven bedrijfswagens. Al helemaal in de laatste helft van het jaar. Daarom adviseren wij om nu keuzes te gaan maken. Uiteraard is elektrificatie dan sterk aan te raden.

3. Toetreden van Zero Emissie Zone wordt steeds lastiger

In 2025 treden Zero Emissie-zones in werking in tal van steden. Een Zero Emissie Zone (ZEZ) is een gebied waar alleen voertuigen zijn toegestaan die geen schadelijke emissies produceren tijdens hun werking. In deze zones worden traditionele benzine- en dieselvoertuigen geweerd, terwijl voertuigen met een nul-emissie, zoals volledig elektrische of waterstofauto’s, welkom zijn. Het doel van ZEZ’s is om de luchtkwaliteit te verbeteren, geluidsoverlast te verminderen en de transitie naar duurzame mobiliteit te bevorderen.

Voor ondernemers die regelmatig opereren in steden die straks milieuzones hanteren, wordt het dus cruciaal om nu strategische keuzes te maken voor hun wagenpark. Nieuwe bedrijfswagens (levering in 2025) die op diesel rijden zullen vanaf 2025 steeds minder welkom zijn in binnensteden. Gelukkig gelden er hier en daar nog wel uitzonderingsregels.

Het is niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een kans om uw bedrijf te positioneren als duurzaam en maatschappelijk verantwoord. Elektrische bedrijfswagens bieden toegang tot deze zones en laten zien dat uw onderneming zich bewust is van haar impact op het milieu.

Check alle actuele info op www.milieuzones.nl.

4. Overgangsregeling voor sommige bedrijfsauto’s

Vanaf 2025 mag u met een nieuwe bedrijfsauto (die in 2025 geleverd is) veel binnensteden dus niet meer in, als deze niet elektrisch is. Dat geldt nog niet direct als u een ‘oudere’ bedrijfsauto heeft. hiervoor is een overgangsregeling bedacht. Tot een bepaalde datum mag u dan nog wel een Zero Emissie Zone in:

>   Euro 5 bedrijfswagen: tot 1 januari 2027
>   Euro 6 bedrijfswagen: tot 1 januari 2028

Wanneer u een beslissing moet maken in bedrijfswagens?

Daarop is ons antwoord kort: nu. Met alle ontwikkelingen die we hier benoemen, mag het wel duidelijk zijn dat het belangrijk is om een keuze te maken. Kiest u ervoor om nu voor een normale prijs een dieselwagen te kopen? Of maakt u toch de overstap naar een elektrische bedrijfswagen, met het oog op de ZEZ?

We helpen en begeleiden u graag in deze keuze die bij u en uw onderneming past. Ook om u mee te nemen in de steeds bredere mogelijkheden om een elektrische bedrijfswagen te kiezen. Daarbij denken we samen met onze partner in laadinfrastructuur ook graag mee over laadoplossingen voor uw organisatie.

Tot slot zien we ook waterstof aangedreven bedrijfswagens steeds meer op de markt komen en deze bieden prima mogelijkheden voor verduurzaming van uw wagenpark. Onder andere Renault, Peugeot en Citroen bieden elektrisch-waterstof aangedreven bedrijfswagens aan vanaf nu. En met steeds meer waterstof tankstations in Nederland schept dit ook kansen!

Ja, help mij met mijn bedrijfswagen wagenpark

Een bedrijfswagenspecialist van MKB Lease helpt u graag om klaar te zijn voor de toekomst. Vraag nu advies aan!

Bekijk meerdere nieuwsitems

Voordelig zakelijk leasen met MKB lease voor uw bedrijf

14 juni 2024

Nog 6 maanden profiteren van BPM-vrijstelling en subsidies

21 mei 2024

Elektrisch de vakantie tegemoet: 10 tips voor een zorgeloze reis met uw EV

1 mei 2024

Zakelijk of privé leasen: de beste keuze voor de zzp’er